Fagfolk i skoler og barnehager kommuniserer mye og med mange barn. God samhandling stimulerer språkutvikling og stimulerer barn til å tenke. God samhandling handler om å stille de riktige spørsmålene og svare riktig på reaksjonen til barnet/eleven. Marion Blank har i mange år forsket på utviklingspsykologi som i dag brukes i spesialpedagogiske tiltak.

Marion Blank beskriver fire abstraksjonsnivåer:

  1. Å reagere på fremtredende informasjon (her og nå)
  2. Fokus på særegne kjennetegn
  3. Å omstrukturere og organisere
  4. Resonnement og refleksjon (der og da)

Målgruppe

Barn / elever med tankenivå mellom 3 – 8 år som har:

  • En abstrakt holdning / tenkning
  • Lite trang til å utforske
  • Vansker med å finne ord

Metodikkenes mål

  • Å få grep på omgivelsen
  • Å få trygghet
  • Å få struktur
  • Å få egne observasjoner
  • Å få støtte

Metodikkenes form

Samtale / dialog:

  • Gjenkjenning / påvisning (konkret materiell)
  • Bruk av kontrast
  • Variasjon i spørsmål
  • Motorisk aktivitet
  • Persepsjonen av barnets hverdag
  • Bruk av materialer

Grunnleggende ferdigheter til (førskole)læreren

  • Å gi barn rom til å snakke (ved å lytte og ved å vente)
  • Evne til responsiv / forståelsesfull lytting
  • Evne til å stimulere kvaliteten av innholdet (ved å gjenta, og oppsummere)
  • Evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger (implisitt tilbakemelding på språklig form og språklig innhold)
  • Evne til å skape et rikt språkmiljø ved å stille åpne spørsmål (og begrense antall spørsmål til et minimum)